Historie en gebouw

Op 12 augustus 1974 opende de Vrije School Zeeland haar deuren met een kleuterklas. Een jaar eerder was door een groep ouders en betrokkenen het initiatief genomen tot de oprichting van de Vrije School. Zij hebben dat jaar alles in het werk gesteld om er voor te zorgen dat de school geopend kon worden: toestemming van de gemeente, subsidies, genoeg kinderen om te starten en - niet onbelangrijk - een locatie.

Een in oud schoolgebouw aan de Nieuwe Oostersestraat/Verwerijstraat opende de Vrije School Zeeland voor het eerst haar deuren. In de jaren daarna groeide het aantal leerlingen zeer snel, de klassen werden ondergebracht in een gebouw aan de Gravenstraat, waar later de bovenbouw (de middelbare school) van de Vrije School een plek zou vinden.
In die tijd kwam er vanuit de gemeente subsidie voor een nieuw gebouw en de eerste ontwerptekeningen werden gemaakt. Op 12 oktober 1979 ging aan de Willem Arondeusstraat de eerste paal de grond in. Dit is ook de plek waar de school tot op de dag van vandaag, sinds de deuren op zaterdag 27 september 1980 open gingen, gehuisvest is. Met zijn prachtige houten constructies die aan de binnenkant zichtbaar zijn, is het nog steeds een gebouw om trots op te zijn.

Omgeven door een groen speelplein biedt de locatie alle mogelijkheden aan kinderen van 2,5 tot 13 jaar om dagelijks te spelen en te leren. De peuters hebben hun eigen plek in het Paviljoen aan de achterkant van de school, met hun eigen tuintjes. Langs het paadje achter de school hebben de klassen 1, 2 en 3 en de groepen van de BSO hun eigen moestuintjes. Op het kleuterplein spelen de kleuters en de kinderen van klas 1 en 2 heerlijk met zand en water, ze struinen door de bosjes waar ze een hut bouwen of en een boom klimmen. Op het voorplein spelen de hogere klassen een potje voetbal, ze hangen aan de touwen of aan het duikelrek, er zijn picknicktafels om even uit te rusten en in de zomer mooi bloeiende bloemen- en kruidenperken.